28 juni 2009

Fluiten voor max. 3 cent en de olie terugvoer

De mogelijkheid is er om het al-oude systeem van de ontsteking die sinds jaar en dag ook dus in een eend zit gemonteerd te vervangen voor een electronische ontsteking.

De belangrijkste voordelen volgens de leverancier:
- beter starten
- beter benzinegebruik
- gelijkmatiger lopen
- een beter koppel (voornamelijk bij lager toeren)
- onderhoudsvrij

En dan gok ik dat bij een "beter benzinegebruik" bedoeld wordt dat de motor zuiniger loopt....
Weghalen van de oude en vastzetten van de nieuwe is goed te doen.
Daarna het afstellen van de ontsteking dat loopt een beetje spaak bij het eerste punt: schakel naar eerste versnelling. Eerst dan maar eens een stuk versnellingspook zoeken, maar uiteindelijk gelukt. Effe accu erbij om de boel op stroom te zetten, de boel afgesteld op 8° voor het bovenste dode punt met een boortje, onsteking beetje gedraaid, LED floept net aan, klaar, vastzetten. Fluitje van 1, 2 of 3 cent.

Overigens wel jammer van die aparte draad, die rode en zwarte komen goed uit in het ontwerp.... die gele steekt een beetje af, denk er over na om hem maar gewoon af te knippen. Zal vast niet opvallen.


Dan was er via de foto's van Burton 300 iets opgevallen (voor diegene die het willen gaan opzoeken: dag 45, foto 16), er loopt daar een soort van kabel van de eene cilinder naar de andere. Waarom bij ons niet?
Simpel; vergeten! Het is overigens geen kabel maar een of andere koper, hol buisje dat olie laat terugvloeien uit de cilinders naar het carter. Op het eerste gezicht vrij belangrijk, op het tweede én derde gezicht trouwens ook. Jammerlijk nadeel dat het ventilatorhuis en de beide onderste helften van de koeltunnels van de cilinders ervoor moest worden verwijderd.
Inmiddels wel de buis gemonteerd, maar nog niet de luchtkoeling hersteld. Volgende keer verder....