![]() |
Om ongeveer 11:30, was het snelheidskabeltje afgebroken dus het schoot lekker op!
Voor iedereen die het verder niet volhoudt om tot het eind te lezen om de uitslag te zien, de spioler: AFGEKEURD.
De rest kan nu rustig verder lezen met de redenen waarom.
'Redenen', tja, helaas zijn het er na een kleine 3 kwartier zoeken in totaal 6 waarom de keurmeester vond dat het niet terrecht was om de keuring positief af te ronden.
Lees mee:
1) Slangenklem bij de benzine-vul-pijp te los. Er lekte benzine langs de vulpijp.
Aandraaien en klaar (gok: 1 minuut werk)
2) Slangenklemmen (2 stuks) van de benzine slang tussen de benzine pomp en de cabeurateur te los. Volgens de keurmeester kon hij de slang zo lostrekken.
Aandraaien en klaar (gok: 1 minuut werk)
3) Bouten waarmee de stuurkruiskoppeling vastgedraaid zijn (2 stuks) zijn te kort. Hierdoor raken de bouten niet de teflon ring van de zelfborgende moeren en is het zelfborgende principe van de moeren dus niet in gebruik, kan lastig zijn bij veel bochten.....
Vervangen door iets langere bouten (gok: 2 minuten werk)
4) Identificatie plaatje van de donor eend ontbreekt.
2 gaatjes boren en vast schroeven (gok: 2 minuten werk)
5) Achteruitkijkspiegel ontbreekt.
Dat was toch wel even een discussie punt waar ik en mijn secondant (ha pa!) even over wilde bomen.
a - ik heb geen voorruit
b - ik heb zowel een linker als een rechter buitenspiegel
Waarom dan een achteruitkijkspiegel en waar maak ik die dan vast?
Keurmeesters antwoord: "Ja....., euhm, meestal hebben de Burtons een voorruit en daar zit de spiegel dan aan vast, moet u maar even iets bedenken om hem aan vast te maken. De wet schrijft voor dat als de horizon zichtbaar is aan de achterkant dat er dan een achteruitkijkspiegel gemonteerd moet zijn."
Nou heb ik even geluk, geen dak en geen voorruit, gagarandeerdt 360°-horizonzicht. Er komt dus een metalen strookje waar 2 gaatjes in geboord worden en waar de spiegel aan vast gezet kan worden op de positie waar de middelste drukker van de tounneau-cover vastgedrukt zit. (gok: 5 minuten werk)
6) De remleidingen zitten verkeerd om op de hoofdremcilinder gemonteerd.
Keurmeesters uitleg: Nu wordt eerst de achterrem geactiveerd en daarna de voorrem. In het geval van een noodstop waarbij je met al je kracht je op je rem gaat staan loop je nu de kans dat de achterrem dus eerst gaat werken en daarna de voorrem, dat kan weer leiden tot een slip en dan sta je achterste voren, met alle gevolgen van dien." Okay na de uitleg gehoord te hebben, ben ik het met hem eens dat dit wel een kritiek punt is (zeker als je dan ook geen achteruitkijk spiegel gemonteerd hebt.....). (gok: 45 minuten werk)
Conclusie: Niet goedgekeurd. Punten herstellen en een nacontrole. Keurmeester maakt een rapport en dat zal naar Nieuwegein gestuurd worden, is topografiesch handiger dan Arnhem. U kunt binnen waarschijnlijk wel een afspraak maken en dan gelijk even afrekenen..... (dûh!)
En nu?
Morgen er toch nog een uur sleutelen tegenaan gooien, dan maandagmorgen, vroeg op weg naar Nieuwegein om daar als het hek los gaat het terrein op te rijden en vooraan in de rij te staan. Vandaag al meteen gebeld met de RDW om in Nieuwegein een nacontrole-keuring aan te vragen, inclusief een nieuw kenteken voor 1 dag. Gek genoeg kan de mevrouw in Arnhem geen afspraak in het systeem zetten voor Nieuwegein en moet je daar dus weer voor bellen... terwijl je nog op het terrein van de RDW in Arnhem staat!