29 maart 2011

Verwarming (1)

Het zal al opgevallen zijn: De lente is al weer enkele dagen aan de gang, de winter is voorbij (kalender technisch). Hoogste tijd om dus maar eens iets met de verwarming te gaan doen. 

Die zat er wel al in, werkt prima, maar hangt met een moertje aan een boutje vast ergens onderaan het dashboard ter hoogte van de rechterknie van de navigator. De verwarming dus instellen tijdens het rijden is haast onbegonnen werk, helemaal als je alleen rijdt. Ik wil hem in het dashboard hebben zitten.

En omdat ik verder toch niet zo bar veel uit te vreten heb, doe ik dit klusje maar eens uitgebreid beschrijven, met plaatjes.

Het dashboard is rond  de 5mm dik. Een beetje afhankelijk waar je meet en of de fabrikant van de body zin had om er iets meer polyester op te kwasten. Eerste handeling is om met de Dremel een opening van  5 mm weg te slijpen zodat de kachelbediening zo meteen netjes tegen het dashboard aan komt te zitten.



Daarna het later zichtbare randje op schuren, ook met de Dremel.

Dan een (serieus) moeilijk moment: de kleurkeuze.
Het dashboard bevat 3 kleuren: zwart, rood en chroom.
Het uiteindelijk zichtbare randje waar het nu om gaat is 10 cm lang en 5 mm hoog. Spuit ik dit nu rood, zwart of spuit ik er kleurloze lak op. De kleurloze  lak heb ik niet, dus dat valt eenvoudig af.
Rood is wel leuk, de auto heeft hier en daar rode accenten, niet zo veel, het zijn accenten….
Mijn eene adviseur zegt zwart, maar is met een simpel argument zo om naar rood. Hij verdient hierdoor de bijnaam “De Slak”, gebrek aan ruggengraat.
De andere adviseur zegt zwart, ze doet in haar vrije tijd iets met binnenhuisarchitectuur en is vrouw, ik vertrouw erop dat ze verstand heeft van kleur. Het wordt zwart. Ik heb nog een spuitbus hoogglans zwart, hammerite. Handige bijkomstigheid, het kan over roest heen gespoten worden (dat kan je met alle verf), maar het remt de verdere roestvorming af. Gunstig.
Er was iets raars met hammerite……

Er moeten 4 lagen verf aangebracht worden met tussenposes van minimaal 15 minuten en maximaal 3 uur. Na laag 2 weet ik wat er ook al weer was met hammerite: ik werd er een beetje misselijk van.
En na het aanbrengen van laag 3 zit het spuitmondje verstopt, handig. Ik krijg het niet meer open, drie lagen hammerite moet dus maar genoeg zijn.

Genoeg zo. Vannacht de boel laten drogen, morgen verder.