07 mei 2011

Smeltplestiek en duwburen

Heerlijk weertje vandaag, dus met de auto naar Ede voor scheidsrechterverplichtingen. De terugweg een meerijder die we voor het verdere verhaal zullen aanduiden met de naam "Cornflakes". De reden doet er verder niet toe.
Het ging bijna helemaal goed, bijna.... tot aan de McDonalds van Amersfoort-Noord, om een toen duistere reden viel de auto stil en gaf geen teken meer van leven.
Auto snel naar het fietspad gedrukt en daar eens moeilijk gekeken.....

Accu leeg, zou niet kunnen, net een half uurtje gereden vanuit Ede, de oplader gaf gewoon 14V aan tijdens het rijden.

Een ludieke blik in het zekeringskastje leverde een doorgebrande zekering op, die van 40A! Geen nieuwe voorhanden natuurlijk, wel een van 25A. Effe snel proberen, resultaat een andere zekering die de geest geeft met een tik en een vonk. Dit gaat niet opschieten.

Draden nalopen onder de motorkap op sluiting geeft een schuldige: een samen gebundelde dradentak die van de electronische ontsteking afkomt is tegen het spuitstuk aan komen liggen en daar kan het plastic niet tegen. Een van de kabels is doorgesmoten (de rode) en lag kaal tegen het spuitstuk aan. Het motorblok en de versnelling zijn met massa verbonden, de rode draad is de plus. Tada sluiting in het vooronder.

"Cornflakes" had nog andere afspraken dus zou met de inmiddels langsgekomen en meedenkende monteur-broer weer naar huis rijden. En omdat ik de boel is niet zo 1-2-3 kon verhelpen, besluit ik de auto het laatste stukje naar huis te duwen en zal me er maandag wel over buigen....

Maar dat naar huis duwen is nog knap lastig.
Een man en vrouw die het blijkbaar toch best zielig vonden vroegen hoe ver ik eigenlijk nog moest en of ik soms hulp kon gebruiken. Erg tof.
Mevrouw achter het stuur geplaats en met meneer de auto naar huis geduwd.

Maandag maar eens zien wat het wordt. Ik hoop alleen dat de sluiting niet een kapotte electrische ontsteking heeft veroorzaakt.