09 april 2012

Extra blok

Afgelopen zaterdag met een reserve motorblokje naar BCC gereden om de mensen die er meer verstand van hebben er naar te laten kijken met de vraag: "Is het nog wat?" En jawel, het is nog wat. Het motorblok dan. Die loopt prima, wil vlot starten, doet niet moeilijk.

De carburateur die er bij zit is daar in tegen niet veel meer waard dan een hopeloos stuk gevormd metaal. Alles weet ik niet meer, maar er was iets met te veel speling op diverse assen waar dat niet hoort, een afstelmoer die kapot gedraaid was en nog wat meer puntjes. Niet om blij van te worden.

Redelijk in de lijn der verwachting komt de vraag: "Waarom heb je een tweede blok?"
De uitleg wordt aangehoord en er wordt gelukkig instemmend geknikt.
Of dat andere blok dan ook eens effe gehoord mag worden... tuurlijk, ik ben niet zo moeilijk.
Wordt met een wijs oog even naar diverse dingen gekeken en dan volgt een angstige: "Aha, ja, jasses, ik zie het al!" Er komt wordt meer benzine toegevoerd dan de motor normaal kan verbruiken. Gevolg de vlotterkamers lopen over als je remt, de benzine loopt door openingen naar buiten waar dat niet hoort, de motor hapert en slaat af bij stationair. Carburateur open en er komt een blije "Oja, kijk hier maar!". Ik moet wat hulp krijgen bij het gericht kijken en het herkennen van het probleem, maar dan zie ik het ook: brandstof in de carburateur waar eigenlijk alleen maar een benzine-lucht mengsel hoort te zijn.
Allemaal op te lossen door een vlotternaald te controleren (werd vervangen) en de vlotters opnieuw op 18 mm af te stellen.

Motorblok loopt wel op 1 cilinder in een laag toerental, maar dat wist ik.
Dikke kans dat dit te verhelpen is door de kleppen weer eens af te stellen. Mogelijk staan deze gewoon te strak waardoor de klep niet goed terugvalt in de zitting en dus niet goed compressie gemaakt kan worden en dan werkt het allemaal niet zo netjes.
Kleppen stellen op 0,20 mm, klepdeksel daarna weer handvastdraaien en met een steeksleutel nog 1½ slag nageven moet dus binnenkort ook nog gedaan worden, maar dat wil ik dan wel graag doen als het weer iets beter is en ik niet de auto zo dringend nodig heb de volgende dagen.

Vandaag poging gemaakt om de Duitse deksel op de versnellingsbak te zetten.
Meer dan een poging is het niet geworden.
Ik krijg de stop van de versnellingsbak niet los om de olie af te tappen. Kan natuurlijk toch de deksel er dan proberen af te halen, maar verwacht dan 0,9 liter versnellingsbak olie die vrij over de straat wegstroomt. Kan niet de bedoeling zijn. Andere keer.

Lukt er dan niets op deze 2e paashaasdag?
Tuurlijk wel:
- extra randje kit aan de binnenkant van de deuren; er zaten nog 2 plekken die lekte tijdens regen.
- claxon gerepareerd; draadje kapot om een of andere reden.
- randje kit rond de aanzuigbuis van de voorruitontwaseming; regenwater loopt via de motorkap het motorruim in en drupt dan via de aanzuigbuis op de benen van de bijrijder. Zelf heb ik er geen last van.... maarja, de bijrijder.
- accu weer netjes vastgezet zoals het volgens de APK en RDW hoort.

Voor nu wel weer genoeg, eerst koffie.