18 mei 2012

Een dag en een beetje

Dat is de tijd die we gebruikt hebben voor het vervangen van de versnellingsbakdeksel en het stellen van de kleppen.
En die tijd is zonder jachtvergunning, dus alles rustig aan.

Voorkant van de Burton moet eraf, anders kan je niet bij de kleppen en is het onmogelijk om de motor naar voren te tillen om aan de achterkant van de versnellingsbak de deksel te kunnen vervangen.

Na deen dag ouderwets gezellig klussen de volgende dingen gereed:
- Duitse deksel op de versnellingsbak;
- 4 kleppen gesteld (voelertje 20 er wel door, voelertje 25 niet);
- Koelventilator vervangen.

Wat merk je daarvan voor verschil?
Van die Duitse deksel maakt geen voelbaar verschil, als zometeen de electra is aangesloten brandt de achteruitrijlamp aan de achterkant als de versnellingsbak in 'R' gezet wordt, dat zie je, daar voel je niets van.

De afgestelde kleppen geven wel veel verschillen:
- de motor slaat sneller aan bij het starten;
- met laag toerental een rustig draaiende motor;
- geen horende motor meer rond 3000 toeren;
- bij stationair draaien niet meer afslaan (vooral bij verkeerslichten een voordeel).
Over 10.000 km moet dat klusje weer gedaan worden.

Wat heb je dan in de resterende extra beetje tijd gedaan die overblijft?
Bij BCC geweest en nieuwe warmte afvoer slangen en nieuwe uitlaatklembeugels gehaald.
Bij het terugzetten van het motorblok waren de papieren warmteslangen gescheurd, deze zijn nu vervangen door rubberen slangen en een uitlaatklem werkte niet goed meer waardoor de uitlaat op een verkeerde plek de gassen naar buiten blaasde. Bij de APK wordt de auto hierop afgekeurd.

Nog plaatjes om al het werk te bewijzen?
Nee, enige plaatje dat is gemaakt is van de lunch. Bij de Eetwinkel.