22 februari 2009

425cc of 602cc

het verschil tussen een motorblok met 425cc of 602cc is strak wiskundig gezien 177cc. Niets tegenin te brengen, maar er is nog meer.

Een motorblok met 602cc heeft een 'luchttunnel' van het ventilatorhuis naar de kachelpot van een of ander raar flexibel materiaal. Deze zorgen ervoor dat de lucht die voor het koelen van de cilinders is ook daadwerkelijk langs de cilinders stroomt. Voordeel van dat rare materiaal: het roest niet. Nadeel: op den duur wordt dat spul vettig en week en dan loop je de kans dat het kapot gaat. Dus ook hier.
Nog een irritant nadeel: die tunneldingen zijn niet nieuw meer te kopen. Dus je moet mazzel hebben dat je mooie, niet van die half uitgevrete tunneldelen tegen 'het lijf' loopt.

Het verschil nu met een 425cc motor is dat deze tunneldelen gewoon van staal zijn gemaakt. Dat roest dan wel, je hebt daar niet zoveel last van als je alleen maar lucht aan het verplaatsen bent. Nog een voordeel... de delen die van een 425cc motor afkomen passen zondermeer op een 602cc motor... heel mooi. Bij de 2CV garage 2 van deze luchttunnels gevonden. In de bekende typerende kleuren: vuilgrijs, roestrood, orgineel fabrieksbruin.

Makkie... die kleuren hebben we al een keer aangepakt.
Dus even voor de visueele verduidelijking:

links gooien we weg, rechts is 'nieuw'.