10 augustus 2012

Versleten homo's

Augustus is de maand waarin de RDW me gaat stalken met een brief dat de APK verloopt, deden ze vorig jaar, deden ze dit jaar ook weer.
Dat APK keuren laat ik doen bij een garage in Soesterberg, geen enkel probleem.
De monteur wist zelfs nog waar het contact slot zit, heel handig.

Maar toch een verontrustend telefoontje voor overleg.
De homo's zijn versleten.

Effe googlen op internet:
Een versleten homokineet kan de volgende problemen veroorzaken;

1) Trillingen in het stuur tijdens het rechtuit rijden
2) Bonkend geluid (en voelbaar in het stuur) als er over een hobbel of door een kuil gereden word.
3) Bonkend geluid bij krap de bocht om sturen.
4) Zoekerig stuurgedrag bij optrekken.


Nu dat zo te lezen en even terugdenkend scoor ik op punt 1 en 2, de rest was me niet opgevallen. Krap insturen van een bocht gaat niet met een draaicirkel die niet veel krapper is dan een gemiddeld vliegdekschip. Zoekend stuurgedrag... dat ligt ook aan de bestuurder, maar ik heb navigatie dus dat zoeken was nog niet opgevallen.

Het is te repareren, tuurlijk, eigenlijk is het gewoon vervangen door nieuwe homokineten. Is er gelijk het voordeel dat er nieuwe hoezen bij zitten en vet. Zo'n homo gaat meestal hard slijten als de hoes kapot is, dan kan het vet er uit kan en het vuil erin. Extra slijtage.
Ga ik dat zelf doen... kost me dat flink wat tijd en ik weet eigenlijk niet wat ik aan het doen ben. De Burton staat nu toch al bij de garage, ze mogen het voor me doen.

Gelijk afgesproken dat ze de pakkingen van de versnellingsbak naar de aandrijfassen vervangen, dingen liggen dan toch al bijna los. Daar schijnt de oorzaak te liggen van de vette remschijven.

Duurt het wel een paar dagen langer voor hij terug is.
Tja....