04 augustus 2012

Remmen

Remmen is niet mijn leukste bezigheid, ik hou meer van snelheid.
En dan is dat remmen alleen maar een vertragende factor.... hoogst irritant.

Een Burton (en dus ook een 2CV) heeft 8 remblokken aan de voorkant.
4 voor de handrem (rond, ter grote van een rijksdaalder) en 4 om serieus te remmen.
En nog 2 trommels aan de achterkant, maar daar blijf ik voorlopig effe van af.
Het meeste remgebeuren gebeurt, net als bij een motor, met de voor remmen.

Wanneer je dan moet remmen moet je er dus wel op kunnen rekenen.
En als er dan een laagje olie op de remschijf ligt, is de remwerking niet helemaal 100%.

De olie komt volgens mij uit de aansluiting van de kleine olieleiding die aan de voorkant van het blok zit en motorolie naar de cilinders voert. Een of ander M7 banjo-bout die blijkbaar toch nog iets lekt.
Andere mogelijkheid zou een klepdeksel kunnen zijn die niet netjes sluit.... Morgen nog maar een keer er onder kruipen.

Omdat ik toch met de remmen bezig was en ik bij mijn laatste BCC bezoekje de opmerking kreeg dat de huidige remblokken wat aan het verslijten zijn, vandaag op mijn stoute schoenen de remblokken vervangen.
Dat gaat eigenlijk verbazingwekkend eenvoudig (als je weet hoe).

De remblokken voor de voorrem zijn ongeveer rechthoekig op een ijzeren houder en zijn bij aankoop ongeveer 11 mm dik (11.87, digitale schuifmaat)
(De ijzeren houder is net iets dikker dan 4 mm (4.11 mm)).

De geoogste oude remblokken hebben diktes van:
7.19 mm (nog 3.08 mm rem materiaal)
7.09 mm (nog 2.98 mm rem materiaal)
6.45 mm (nog 2.34 mm rem materiaal)
4.39 mm (nog 0.28 mm rem materiaal)

Dat laatste remblokje ziet er dan zou uit:

Treinen remmen ook met staal op staal, geeft dan ook van die mooie vonken bij een noodstop. Burtons remmen anders, je ziet de vonkenregen ook niet, dus heeft ook geen zin.
Volgens de handleiding, die bij de remblokken in het doosje zit, moet je ze eigenlijk vervangen wanneer "de pakking een minimumdikte van 2 mm bereikt".
Ook staat er alle remblokken gelijktijdig te vervangen.
Dat gelijktijdig vervangen is me niet gelukt, maar denk dat 4 blokken binnen 45 minuten ook goed genoeg is voor de eerste keer. Het is tenslotte geen F1-race.

Nu hopen dat ik het goed gedaan heb........